En lektion i BRA ledarskap!

Conny: Conny är nog skönaste snubben på lagret, en kollega alltså. Han är av den äldre arten(50+) men det verkar inte hindra honom. Han lever lite av det livet jag skulle vilja leva när jag blir i den åldern. Han är ofta ute och reser, alltid något nytt på gång. Han är alltid glad och går alltid att prata både allvarligt och oallvarligt med. Han överreagerar aldrig och har en väldigt sund syn på arbetslivet. Har tidigare varit arbetsledare på nåt företag. Lever på vischan med frugan och katten. Har både barn och barnbarn om jag inte minns fel, som han har bra kontakt med. Och så har han varit ihop med frugan sen dom va typ 17 eller 18, ganska mäktigt :)

Abbe: Abbe är en av turkarna på jobbet. Abbe brukar "sjunga" en massa, det är måttligt omtyckt. Han har blivit uppsagd och får gå med resten av gänget 18:e juni. Han har lyckats hitta ett dag-för-dag jobb ute på arlanda på morgnarna, för att sedan jobba på lagret på kvällarna(13-22). Givetvis blir man lite lätt sliten av såna dagar, men vad ska man göra när man är uppsagd? Han har som de flesta turkar en väldig respekt till auktoriteter, nästan överdriven. Och han har som de flesta turkar en väldigt lojal och trogen inställning till jobbet. Kulturskillnader.

Aja, iaf. Det har varit sjukt lite att göra på jobbet senaste tiden. Idag jobbade vi tex 5,5 timmar, sen var allt klart. Och då är 30 minuter städning inkluderat i tiden. Det är tuffa tider, men det har väl ingen missat. Hursomhelst så hade vi lunch idag och när jag kom tillbaka så såg jag att Abbe hade däckat rätt hårt på soffan. Jag frågade hur Conny äntligen hade lyckats få tyst på turken och han skrattade och sa att det krävdes en rejäl stekpanna :D Det roliga var att det finns folk som sover i sofforna, och folk som SOVER i sofforna. Skillnad på powernap och skönhetssömn alltså. Abbe kvalificerade sig inte till någon av dom, Abbe hade däckat, han var helt utslagen.

Så jag satte mig vid bordet och snackade lite skit tills lunchrasten var slut, inget märkvärdigt. Sen när vi skulle resa oss och gå in så frågade jag om Abbe hade beställt väckning av någon, vilket han inte hade. Fast Conny avbröt mig ganska fort och sa "låt han sova". Jag trodde han skämta först, för ingen får absolut missa en enda minut av arbete på Ingram, oavsett arbetsmängd. Men det visade sig att Conny var allvarlig. Efter ett par sekunders funderande insåg jag att han hade ju jävligt rätt. Abbe jobbar ju alltid på bra och det var så lite att göra och stackarn hade jobbat på morgonen också. Så vi lät Abbe ligga, vi klarade oss bra ändå, och skulle han behövas hade väl någon fått kuta ut och väcka honom.

Efter ett litet tag kom dock Abbe in ändå. Han hade väl vaknat av att det blev så tyst eller nåt. Jag mötte Conny i en gång och berättade för honom att turken var tillbaka. Då sa Conny att det var ju synd, för han hade snackat med arbetsledaren så att Abbe kunde få vila trekvart extra. Och det mina damer och herrar, är så sjukt jävla bra gjort! Det är verkligen så man ska behandla sina kollegor, medarbetare och vänner. Det fanns ju liksom ingen anledning att väcka honom egentligen. För min del hade han gärna fått sova tills vi gick hem. Man måste kunna ge och ta. Både som arbetsgivare och som arbetstagare. Som pojk- och flickvän. Som människa till människa. Ja, överallt, hela tiden.

Summan av det hela är att jag blev nöjd iaf. Och att Conny höjde sig ett par snäpp till i mina ögon. Han är fan en bra förebild den mannen, och hoppas att han inte läser det här för då kommer jag aldrig kunna reta honom igen :D

Kommentarer
Postat av: Rickard

Finns inte superlativ så att det räcker till Conny faktiskt, som du skriver, han är alltid på bra humör. Jag saknar han, Kjelle och Ubbe som fan alltså. Älskar när Conny sätter händerna bakom ryggen och går sådär avslappnat som bara han kan och kommer med sina oneliners. Conny <3!

2009-05-15 @ 00:39:15
Postat av: CC

Alla företag borde ha en Conny.

Jag vet inte vem Conny är men låter som en riktigt bra kille!

2009-05-15 @ 00:51:58
URL: http://randomprestige.blogg.se/
Postat av: A

hade jobbet betalat så vore en massör en dröm!!!

2009-05-15 @ 08:59:42
URL: http://www.metrobloggen.se/singla
Postat av: Emelie

Ja det ska bli såå spännande=)

Åh vilken underbar arbetskamrat du har och visst e det jättevikigt att både kunna ge och ta=).

Ha en bra dag=)

2009-05-15 @ 09:56:18
URL: http://emeliefrenning.blogg.se/
Postat av: Happa

Precis, det gäller att ge och ta. Härlig snubbe Conny verkar vara och den där turken med för den delen.

2009-05-15 @ 13:21:56
URL: http://sadhistory.blogg.se/
Postat av: Du vet inte

massa reklam?? en dag gjorde jag mycket reklam...





Sluta klaga på en grej HAHAHAH

2009-05-15 @ 18:30:49
URL: http://duvetintee.blog.se
Postat av: bella

nu kommer jag få drass me abbe...

hehe han börjar på GG där jag osså jobbar :P plus syrran... några utav oss förflyttas till samma sak :)

2009-05-18 @ 22:45:57
URL: http://bellariiki.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0