Så lätt länsas ditt konto!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4179794.ab

Så lätt är det! Vilka jävla idioter det finns. För er som inte orkar läsa artikeln så står det att en "bestämd" och "vältalande" mansröst ringer upp dem runt 3 på morgonen och säger nåt i stil med att "swedbank håller på att utsättas för en attack, ge mig din kod så vi kan skydda dina pengar"

Och det värsta av allt är att folk är så pass korkade så att dom ger ut koden! Jag tänker mig nåt i stil med ...
"OK! Eftersom det är swedbank som ringer så!" Och så tänker dom att det är ju deras egna ansvar att se till så att swedbank inte blir hackade! Nej fyfan, det är säkert äldre människor oxå, som inte har någon koll på teknik(fördomar någon?).
Varför ger man ut sin kod? Fattar man inte att om swedbank själva slarvar bort dina pengar så är det inte ditt fel och då har man rätt att få tillbaka dom. Tror jag iaf, har ingen koll egentligen, men tvivlar på att dom bara får slarva bort ens pengar hur som helst :p

Det är såna här människor som får mig att tappa tron på mänskligheten. Det sista jag lämnar ut till någon som jag inte litar på är koden till mitt bankomatkort, eller konto. Varför skulle jag? Swedbank har access till sina egna uppgifter, det fattar väl vem som helst?

Det borde inte vara lätt att länsa någons konto, det ÄR inte lätt att länsa någons konto. Det är desto lättare att lura folk, och folks största problem idag är att de är så satans godtrogna och inte behandlar information med någon som helst kritik. Ok att man blir lurad, det händer nog de flesta lite då och då. Men att bli uppringd och ombedd att lämna ut koder borde få en liten lampa i bakhuvudet att reagera och tändas. "Har inte swedbank själva tillgång till det här?" "Är det mitt ansvar om pengarna försvinner?" "Hur vet de att det är ett intrång på gång, och varför stoppar de det inte?" "Ringer de upp alla sina kunder och ber om alla personliga koder för att sedan logga in på allas konton och flytta allas pengar?"

Haha, den där sista gillade jag :D Det skulle nog ta ett par veckor om inte månader och då skulle nog "intrånget" vara över för längesen ...
Nej fyfan, jag önskar bara att människor vore lite mer kritiska och självständiga, tack och godnatt!

Kommentarer
Postat av: Rickard

Tjena Palle, jag skulle behöva dina kontouppgifter så att vi här på Swedbank kan flytta över dina pengar till ett temporärt konto och skydda dina pengar mot nätattacker som pågår just nu. Hare fient hääj!

2009-01-14 @ 21:35:02
Postat av: Happa

Läste om det där jag med. Ja vad ska jag säga, håller med dig.

2009-01-14 @ 22:32:34
URL: http://sadhistory.blogg.se/
Postat av: Inget Namn

nä men de e lite kompliserat.. en av mina bästa vänner har jag inte träffat sen 3dje sept.. jag menar, ska de ens behöva gå så långt tid? asså jag orkar faktis inte bry mig..

de som jag skrev de är sanna ord..

men hur offta pratar du med dina vänner??

här kan jag säga att jag typ ALDRIG snackar med dom längre.. vet inte ens hur dom mår eller hur dom har det.. är så trött på att alltid behöva höra av mig .. shiit ha värsta ilskan i mig idag haha

2009-01-14 @ 22:58:41
URL: http://www.metrobloggen.se/duvetinte
Postat av: Micke

Detta är ett fenomen jag har extremt svårt att förstå. Inte nog med att samtliga banker ideligen försäkrar att de aldrig skickar förfrågningar om personliga uppgifter via mail eller telefon, som du säger finns det heller ingen assimilerad kritik någonstans.



Om någon ringde mig vid tre på morgonen skulle jag trycka bort samtalet i tron att det var väckarklockan, end of story. Skulle denne ringa igen och jag mot förmodan svarar, och denne begär min personliga kod, inte fan skulle jag ge ut den...

2009-01-14 @ 23:21:30
URL: http://mickesirritationsmoment.blogg.se/
Postat av: Micke

Vilken dunderblunder... åtgärdat nu dock. Keep that watchful eye open!

2009-01-15 @ 17:37:52
URL: http://mickesirritationsmoment.blogg.se/
Postat av: Inget Namn

Tjenare..

Asså de e en annan grej om man raggar på en kollega hahah...

Men här snackar jag om kunder.. hähähä klart man kan titta men inte ragga hahah..

O med flit så ser jag ut som "hej kom o hjälp mig" för att inte folk ska flörta hihih

2009-01-15 @ 22:38:07
URL: http://www.metrobloggen.se/duvetinte
Postat av: Happa

Kent är obeskrivligt i ord, det kan bara upplevas i känslor ;)



Ja tyvärr, men lär ju gö något kan inte gå och vänta på jobb, trodde ja skulle få jobbet men tydligen inte så palla vänta, får säkert om nån nåra månader men pallar inte vänta. Får se hur ja gör, plugga omotiverad är inge bra ja vet men men.

2009-01-16 @ 01:26:29
URL: http://sadhistory.blogg.se/
Postat av: inget namn

aaa heheh :p

men endå så länge de finns ögongodis på jobbet så ska man va nöjd för då kan man ha roligare :p hähähäh

2009-01-16 @ 08:19:47
URL: http://www.metrobloggen.se/duvetinte
Postat av: Inget Namn

Tack för svaret och du har helt rätt... :) hihih

de e ju så.. jag planerar aldrig vad jag ska skriva.

Utan jag skriver när jag känner något hahaha....

2009-01-17 @ 07:01:06
URL: http://www.metrobloggen.se/duvetinte
Postat av: Marion

Men aså inte för o va sån, men blir man väckt kl 3 på natten kan man göra väldigt korkade saker.

Nu har jag inget konto hos swedbank så jag hade nog ifrågasatt det iaf.



Men under en period hade hemsjukvården fått fel nr till sjukvårdsupplysningen och ringde hem till oss hela tiden. Minns så tydligt en morgon när jag hade sovmorgon och blev väckt av att telefonen ringer.

Jag svarar och i andra änden sitter någon som säger att de har en gamling som blöder näsblod och undrar vad hon ska göra. Jag börjar svara att hon ska luta huvet bakåt och ta bomull etc. Efter att ha pratat på nån minut börjar jag tänka efter och ställer frågan "varför ringer du mig?".

2009-01-19 @ 21:49:49
URL: http://blogg.aftonbladet.se/19544

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0