Pokerproblem!

Jag har ett problem ... med poker. Och nej, det är inte att jag spelar bort alla mina pengar och är beroende(förnekande är första stadiet va?) :p
Själva problemet är, att det borde gå bättre! Jag vill ju ta ut miljoners miljarder så jag kan köpa hus i spanien, thailand och hawaii och pilla mej i naveln resten av livet.
I alla fall, såhär är det: Jag spelar, mest för skojs skull, men det är klart att man vill casha ut oxå. Och det går väl sådär. Jobbigt. Varför det är jobbigt, för att det inte bara går sådär. Det går antingen jättebra ett tag, och sen jättedåligt ett tag, eller vice versa. Det är störande. Jag brukar sätta in runt 10 dollar, och i början går det nästan alltid hur bra som helst. Så spelar jag upp det i runt 50-60 dollar. Sen händer nånting, och jag vet verkligen inte vad. När jag har spelat upp det till en viss gräns, då börjar det gå skitdåligt! Och när det går dåligt blir man less, och så spelar man gärna bort det mesta(man har tur om man inte spelar bort allt).Man höjer insatserna för att vinna mer, man glömmer dock att med högre insatser möter man bättre spelare. Man vill direkt vinna tillbaka det man har förlorat, det går inte. Istället blir man otålig och gör dumma drag som bara resulterar i större ångest, större förlust och större vilja att vinna tillbaka.
Men vad ska man göra åt det då? Ja, man kan ju ta ut pengarna när man är på 40 dollar? Det funkar ju, jag personligen tycker dock inte att det gör så stor skillnad i plånboken, vill hellre ta ut när det ligger på en femhundring eller mer. Annars kan man ju sluta spela när man kommer till 40 dollar, tråkigt! Jag vet inte riktigt hur jag ska tackla problemet, eller exakt vad problemet är.
En sak som jag funderar på, är en grej som morbror Håkan berättade för mej för några år sedan. Han sa att det farliga med personer som vinner i poker, är att för dom personerna förlorar pengarna sitt värde. Det han menade var att man lixom började tycka att 500kr hit eller dit inte spelar så stor roll. Desto mer man vinner, desto högre blir de pengarna som inte spelar någon roll. Och helt plötsligt står man där med skulder efter att det har gått dåligt, men hey, 500 000kr spelar inte så stor roll. Man blir lixom fartblind, och pengarna är hastigheten.
Jag tror att det är nåt liknande som händer för mej. Jag menar, va spelar 1-2 dollars turneringar för roll, när jag har 60 dollar i kassan? Då kan jag spela lite "vågat" tänker jag, sen torskar jag mina vinster på nolltid. Och om det nu är det som är problemet, så kommer vi ju till den obligatoriska efterföljande frågan: Vad fan gör man åt det?

Och till alla er som får rysningar av att höra ordet poker, så vill jag bara förklara ett par saker. Först å främst vet jag att det där beteendet som jag har skrivit om, är ett tydligt tecken på beroende. Men då vill jag oxå klargöra att jag i grund och botten spelar för att det är kul! Och jag följer faktist rådet från gamla Mr Jack Vegas, jag spelar aldrig bort mer än jag har råd att förlora.
Det andra jag vill klargöra är att poker handlar väldigt mycket om skicklighet. Och då menar jag väldigt mycket. Det finns många som tror att det handlar bara om tur. För i slutändan så kan du aldrig bestämma eller påverka vilka kort som kommer. Nej, det kan jag inte. Det är inte där skickligheten spelar in. Jag kan aldrig påverka korten som kommer(om jag inte jobbar på svenska spel då, för där kan fan allt hända :p), men jag kan däremot påverka chansen jag har att vinna. Får jag tex 2 ess så kommer jag öka min chans att vinna om jag bettar bort folk med dåliga händer. Alltså höja så att det inte blir billigt att syna. Dock är väl kanske inte det så jättesmart eftersom 2 ess är en riktigt bra hand, och du har alltid en väldigt hög chans att vinna med den handen. Men ni fattar, eller hur? Är du även väldigt uppmärksam, bra på matte, har mycket rutin och kan tänka utanför boxen så ökar chansen oxå, om du bara kan omvända det till ett vapen vid pokerborden.

Jaja, det var väl det om det. Måste langa en ros till Liverpool som äntligen spöade Chelsea och gick upp i serieledning. Tack Xabi!(Nöjd nu Chrille? ;))

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag slutade läsa vid "Jag har ett problem" då fattade jag att det hade med poker att göra så jag kommenterar bara att Pool vann på Stamford Bridge, äntligen! \o/

2008-10-27 @ 22:08:03
Postat av: Chrille

Självklart är jag det ! GO palle, snart större än blondinbella :D

2008-10-30 @ 10:28:40
Postat av: Mikael

Liverpool ska de va!

2008-11-20 @ 21:37:52
URL: http://sadhistory.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0