IPRED spelar ingen roll...

Det var en sak som just slog mig. Det handlar om ipred-lagen och fildelning. Jag har verkligen inte varit positiv till ipred(alla vet vad det är, annars får ni googla), men idag så ändrade jag mig. Nu tror nog många att ja har gått och blivit knäpp, men jag kan lugna er... det har jag varit länge. Men innan ni drar några förhastade slutsatser så vill jag bara påpeka att jag inte har blivit positiv till ipred-lagen, jag har bara insett att den inte spelar någon som helst roll. Jag har blivit upplyst!

Hur kan den då inte spela någon roll, när all makt ges till skivbolagen(och alla andra låtsaspoliser där ute)?
Det finns flera anledningar, men jag tror att de två viktigaste är följande. Fildelarna är smarta, och fildelarna är många. Det kanske går hand i hand iofs, såvitt jag vet brukar det uppskattas att det finns ca 2 miljoner illegala fildelare i Sverige! 2 miljoner! Då är det kanske inte så konstigt att vissa står ut med sin spetskompetens. Det jag snackar om är alltså folk med datorvana som är flertalet gånger bättre än låtsaspolisernas datorvana. Och det bästa är, att de här personerna har ingen som helst lust att sluta med fildelning. Istället uppfinner de nya program. Som både krypterar och skyddar och gör si och gör så. De uppfinner nya metoder, de hittar andra lagar att skydda sig bakom.

Skivbolagen slåss mot en oövervinnerlig motståndare, och dom kommer förlora. Det gör mig glad :)
Vad jag tycker att skivbolagen borde göra istället är att lansera någon slags tjänst där man får betala för obegränsade nedladdningar eller något. Kanske 5kr per månad, som betalas via sms. Det är ett billigt pris för att eliminera risken att bli dömd, och det är ett enkelt betalningssätt. De måste inse att deras nuvarande metoder och framförallt visioner måste omstruktureras. Det går inte att kriminalisera 2 miljoner fildelare. Det funkar inte. Sätt upp ett stort stängsel runt Sverige isf, och säg till resten av världen att "HAHA, såhär går det om man fildelar!" Man hamnar alltså i ett på många sätt väldigt bra land, som tyvärr har ett rätt tråkigt klimat.
Nej, det är dags för låtsaspoliserna att tänka i nya banor, utanför boxen. De måste hitta ett nytt sätt att tjäna pengar på dessa 2 miljoner människor. Fildelning är nu- och framtiden. CD, vinyl och kassetband tillhör förra seklet.

Sedan har vi ju diskussionen om hur rätt och fel det är med fildelning, men den går jag inte in på idag.

Och nu läste jag även att fildelare har börjat tjäna pengar på krypterings-program. Fildelarna vann, igen...
http://www.aftonbladet.se/nyheter/ipred

Kommentarer
Postat av: CC

Du glömde ju berätta om det bästa argumentet nånsin!



Regissören Tomas Alfredson och producenterna John Nordling och Carl Molinder av filmen "låt den rätte komma in". Dom tyckte att om inte iPren lagen sätts in så kommer vi sluta göra svensk film!!

Nej vänta, ska dom sluta med svenska filmer. hmm, nej, det går ju inte, nu mår jag dåligt.... eller vänta. SVENSK film.. HAHAHAHAHAHAHAHA.

2008-12-01 @ 11:21:11
URL: http://randomprestige.blogg.se/
Postat av: Rickard

Word up CC.

2008-12-03 @ 00:41:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0