Svart bälte i videovåld

Kanske inte borde skriva om det här egentligen, men det kan vara bra ändå. Alla vet nog inte riktigt vad deras barn gör vid datorn.

Varning för känsliga läsare!

Det hela handlar om vad som faktist finns på internet nuförtiden, och det är inte bara bra grejer. Vill inte hoppa rätt in i hetluften så vi kan börja med första gången jag verkligen insåg att internet faktist har en baksida oxå.

Det var hemma hos Krister, han hade precis fått bredband. Det var på den tiden då bredband var coola saker, och man var lyckligt lottad om man fick det hemma. Var väl runt 2001 och vi hade kollat på någon film och var inne på dc++ och letade efter nåt annat skoj att fördriva tiden med. Vet inte riktigt hur vi kom in på ämnet men vi började söka på "bin ladin" och liknande. Det kom väl fram en del skumma saker och vi tankade en film som hette "usama bin ladin - shaft", om jag inte minns fel. Vi dubbelklickade på filmen och väntade spänt på vad vi skulle få se.

När filmen startade så insåg man genast att den var från ett "öken-land", typ Irak, Afghanistan, Saudi Arabien eller dyl.
En man är handfängslad och naken, han ser lite sliten ut och en aning undernärd. Han förs fram av två andra män till något som liknar ett bord. Hans penis läggs upp på bordet och en av männen drar fram ett svärd. Han hugger av mannens penis. Mannen skriker och vrider sig i smärtor samtidigt som klippet avslutas... filmen börjar om.

Huruvida filmen var äkta eller inte kan diskuteras. Har sett många fejkade videos på internet efter den här, och tror personligen att den inte var på riktigt. Fast det spelar ingen roll. Känslan man fick av att se något sådant var inte bra, man blev äcklad, man ryste till, man kände empati med den lemlästade mannen. Man ville inte se filmen igen.

Trots det så fortsatte vi såklart använda internet. Tiden gick och man funderade inte mer över det. Jag själv använde internet väldigt flitigt under den här perioden, och det var väl egentligen bara en tidsfråga...

Satt och laddade ner låtar på dc++. Gick in på en hub som verkade bra. Läste fort igenom reglerna som tydligt förklarade "Inga faces of death eller snuff filmer på den här huben"
Vad är ett face of death, tänkte jag. Egentligen visste jag väl på ett ungefär vad det skulle kunna vara, men jag var alldeles för nyfiken. Såklart söker jag på det, och hittar en video.
Videon är bara runt 10 sekunder. Den börjar med att man får se en blond tjej sittandes på en stol. Hon ser ut att vara bakbunden. Hon har slitet hår och sår i ansiktet, hon ser väldigt trött ut. In i bilden kommer en hand som håller i en pistol. Den riktas mot kvinnans huvud och kvinnan ber för sitt liv att personen som håller i pistolen inte ska skjuta. Pang, tjejen faller ihop, filmen tar slut.

Jag blev arg på mig själv. Självklart borde jag fattat att det var nåt sånt här jag skulle få se. Efter det blev jag skärrad. Det tär ganska mycket på en att se en person förgäves böna och be för sitt liv. Sedan blev jag äcklad och fundersam, finns det verkligen människor som gör såhär? Vad hade tjejen egentligen gjort för att förtjäna detta? Jag blev återigen äcklad, och jag kände återigen empati för offret i filmen. Den förmodligen enda frågan jag inte ställde mig var "är detta på riktigt?". Den frågan existerade inte i mitt huvud, den här filmen var äkta.

Tiden gick. Internet användes. Några bilder med avhuggna händer, avhuggna ben och krossade människor från bil- och motorcykelolyckor sågs och bearbetades. Det var samma känslor, först blev man äcklad sedan tyckte man synd om den stackars människa som behövt gå detta öde till mötes. Problemet var bara att man för varje bild eller film blev mer och mer avtrubbad. Känslorna var inte lika starka längre. De blev hela tiden svagare och svagare.

Det var efter "unknown russian soldier" som jag kände att det är dags att sluta titta på sånt här. Jag kollade inte för jämnan men med tanke på hur mycket jag använde internet så kom det förr eller senare alltid en sån här film. Någon sa till mig att det var en riktigt äcklig film, och förklarade innehållet. Jag visste att jag inte ville se den, men jag var samtidigt jävligt nyfiken. Det pågick en inre kamp inom mig. Ska jag se den? Jag vill inte se den men jag vill ändå se den. Jag borde inte se den, men jag vill se den.
Såklart vann nyfikenheten, det tog ett par veckor men jag såg filmen.
Varför? Jag var för nyfiken helt enkelt.

Jag vill återigen varna känsliga läsare.

Filmen var väl 7 sekunder eller nåt. En bakbunden man med ögonbindel uppenbarar sig i första rutan, man ser bara hans huvud. Mannen ser ut att vara från mellanöstern. En kniv sticks in i mannens hals. Ungefär i mitten av halsen går kniven in, och sågar sin väg ut mot adamsäpplet. Det är alltså inte som i hollywood där ett litet snitt räcker, här ska halva halsen av. Blodet rinner, filmen tar slut. Jag suckar. Den var äcklig, riktigt jävla vidrig. Det är inte kul, intressant eller underhållande att se en kniv skära genom kött och blod. Jag blev än mer avtrubbad.

Efter det har jag försökt hålla mig undan från liknande saker. Visst blir man nyfiken när man ser rubriker eller så, men det känns som att jag har sett tillräckligt. Det har gått bra ändå, ända tills för ett tag sedan. Jag använder fortfarande internet mycket och surfar runt lite överallt. Det händer att jag ibland kollar street-fight videos, det är som boxning fast på gatan. 1 mot 1 och man slåss till den andra däckar eller ger upp. Det är ärligt, det är farligt, men deltagarna gör det frivilligt, så då inbillar jag mig att det är underhållning. Jag kom över en länk som hette "så kan det gå om du bråkar med fel person". Jahopp, ett gäng fegisar som slår nån som inte förtjänar det, tänkte jag. Jag hade delvis rätt.

Det här var en lång video, 7 minuter tror jag. Det börjar i ett skogsparti där det ligger en medelålders man i en hög av sopor. Han ser ut att vara hemlös. En ung kille i 20-års åldern uppenbarar sig. Han håller i någon slags gul påse. Han går fram till lodisen och börjar slå honom med "påsen". Blodet sprutar efter ett antal slag mot huvudet. Här vill man inte se mer, men man gör det ändå. Man hoppas att det ska komma en person som räddar lodisen, som spöar han med påsen och skipar iaf en liten bit rättvisa. Det händer inte. Jag spolar fram lite, den unge killen har här tagit fram en skruvmejsel. Han kör in den i buken på lodisen ... upprepade gånger. Jag spolar lite, fortfarande ingen hjälte. Här har dock den unga killen flyttat upp sig. Han har nu tryckt in skruvmejseln i lodisens öga. Han borrar, vrider och vänder på den. Kameramannen säger något, språket låter som ryska, mördaren skrattar lite. Längre fram i filmen har skruvmejseln bytts ut mot en hammare, mest för att "avsluta jobbet". Flera slag mot huvudet senare så springer mördaren upp till en bil, häller nån slags medel på hammaren och videon tar slut.

Det är den sjukaste och mest brutala videon som jag nånsin sett. Jag har inte sett hela men det jag har sett räcker gott och väl. Nuförtiden undrar jag alltid om videos jag ser är fejkade eller riktiga, den här va riktig. Det bekräftades av ett antal artiklar där det visar sig att mördarna(kameramannen inräknad) kom från Dnepr i Ukraina. De hade mördat upp emot 20 personer på 2 månader. De valde personer som såg ynkliga och harmlösa ut, bland annat en gravid kvinna. De hade börjat med katter och djur för att sedan övergå till människor. Allting hade filmats eller dokumenterats. Det framkommer inte riktigt varför de gjorde det. Någon stackare på internet har även suttit och översatt det som sägs i videon, och det är saker som:
"Det här är förmodligen den värsta dagen i hans liv" "Ååh, jag kan känna hjärnan(med skruvmejseln)" "VA? Är han inte död än?" och dylikt.

Fullständigt jävla sinnessjukt.

Det som är alarmerande är dock en annan sak. Denna videon låg uppe på ett forum. Tråden som den ligger i har smått otroliga 686 933 sidvisningar i dagsläget! Nästan 700 000 gånger har folk klickat in sig på videon för att diskutera den eller se den igen, ingen vet. Och det var bara på ett forum. Lägg till alla andra platser på internet som videon ligger på och du har säkert över en miljon besökare. En miljon! Det är så galet många som har sett en video som egentligen ingen borde se.

Lägg därtill på att för varje gång denna video spelas, så är det säkerligen någon som sitter framför skärmen och avtrubbas mer och mer. Empatin försvinner, det blir inte äckligt längre. De kollar på mer och mer ända tills ingen riktigt vet vad som försigår i huvudet på dom. Ingen vill nog veta heller.

Jag skriver mer om det här i nästa inlägg! Är långt ifrån klar ... men en sak till alla föräldrar som läser detta:

Håll koll på vad era barn gör vid datorn!!

Kommentarer
Postat av: Anonym

shit man! grymt skrivet... ämnet förtjänar att uppmärksammas mycket mer

2009-02-21 @ 23:30:18
Postat av: ann

man blir ju ledsen av att läsa det här... fy fan..

2009-02-21 @ 23:48:23
Postat av: ql_as

Det vrider sig i magen bara av att läsa det som du skrivigt när du beskriver händelserna i filmerna.

2009-02-22 @ 12:36:52
URL: http://qlas.webs.com
Postat av: Rickard

Väldigt bra skrivet. Nog blir man mer och mer avtrubbad och får en avsaknad av empati utav dessa klipp på nätet. Jag minnas också "unknown russian soldier"-filmen, det gurglande ljudet han gav i från när dom skär av honom halsen sig satte sig i huvudet. Nu 8 år efter den videon och otaliga sjuka klipp och filmer senare är jag nog i det närmaste helt immun mot sådana filmer, jag har sett Dnepr-videon 3 gånger.

2009-02-22 @ 18:39:03
Postat av: Micke

Det är just den typen av beteende som gör att jag tappar hoppet om mänskligheten, och som får en att önska att man kunde nackskotta hela högen.



Dubbelmoralen i det är att då är man knappt något bättre själv.



Jag förstår inte hur folk kan vara så moralbefriade, så "känslokalla". Nog för att man blir avtrubbad, men det finns gränser tycker man.



Människan är kapabel till så mycket. Tänk om den energi som läggs ner på detta istället kunde användas till något konstruktivt.

2009-02-22 @ 22:34:23
URL: http://mickesirritationsmoment.blogg.se/
Postat av: Lisa

Jag är mållös. Finner inga ord. Detta är något som det skulle pratas mer om!

2009-03-17 @ 12:49:00
URL: http://smulan820.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0