En sommarnattsundran..

Min morfar hade alzheimers. Undra om jag också kommer få det. Ibland fungerar mitt minne jättebra, ibland fungerar det inte alls. Om jag får det så ska jag försöka att inte ljuga för mig själv iaf. Kommer jag inte ihåg så kommer jag inte ihåg. Det sägs ju att det är genetiskt.
En sak jag undrar är hur folk tänker för att komma ihåg saker. Om vi tar till exempel namn. Mitt minne fungerar på så sätt att jag kommer ihåg namnen efter hur många bokstäver de har. Som Carro i luken som har en son, som jag inte riktigt är säker på om han heter Lukas, Felix, eller typ Linus. Just i det här fallet är jag dock ganska säker, nuförtiden. Men innan jag var säker så tänkte jag så. Och då kom jag på mig själv med att bara gissa på namn med 5 bokstäver. Nu glömmer jag inte namn alltför ofta, men när jag lär känna nya kontakter som jag inte direkt kommer ihåg namnet på, så har jag iaf alltid en hum om på vilket sätt namnet uttalades. Alltså hur många bokstäver, eller kanske stavelser, det hade. Jag blandar gärna hellre ihop typ Patrik och Bertil, än Fred och Fredrik.

Samtidigt funderar jag på hur andra tänker. För alla jag har berättat mitt sätt att minnas för verkar inte fatta nånting av vad jag snackar om. Kan vara så att jag är fruktansvärt dålig på att formulera mig, att de inte lägger märke till/bryr sig så mycket om hur de kommer ihåg saker, eller helt enkelt tänker på ett annat sätt som passar deras typ av intelligens bättre. Det sistnämnda känns mest troligt. Då börjar jag fundera om de kommer ihåg i bilder, eller kanske ljud. Eller rentav visuella och audionoma upplevelser som de sammankopplar med varandra. Undra hur många olika typer av sätt att tänka på det finns. Säkerligen oändligt många.

Jag vet om att jag har en väldigt matematisk typ av intelligens. Den som gör sig bäst på tex "iq-tester", som för övrigt är helt intetsägande om en persons intelligens. Jag undrar hur musikaliskt lagda personer tänker. Hur tänker de som har en sån enorm social intelligens att de inte ens har svårt för att komma ihåg många nya namn? Hur fungerar människor?

Såna här tankar stimulerar mig på ett skönt sätt. Jag vet att jag aldrig kommer få ett slutgiltigt svar på mina funderingar så det är inget som helst fel med att sitta och filosofera fritt. Det skulle ju dock vara kul om ni som tänker på ett annorlunda sätt försöker lägga märke till hur ni kommer ihåg saker, och berätta det för mig.
Det är nog bra att lära känna sitt eget intellekt, så får man lättare att komma ihåg vardagliga saker, som vart man har lagt nycklarna och vad Pelles nya flickvän heter...

Gonatt!

Kommentarer
Postat av: Mikael

Intressant inlägg.



Jag tror jag ibland iaf går tillabaka till själva stunden eller någon stund då jag träffade personen för att minnas namnet om jag glömt. Men jag har ganska lätt att minnas namn, kanske inte om massa presenterar sig samtidigt men om någon/några gör det iaf.

2009-08-07 @ 12:08:22
URL: http://sadhistory.blogg.se/
Postat av: Jonas (Tabofa ;) )

Det du skriver om är mycket intresant tycker jag och du snuddar vid sanningen. Jag ska inte säga att jag har svaret men jag har nog endel av det.

Du snackar om olika typer av inteligens och olika sett att tänka.

Det finns olika "typer" av personer som också tänker och fungerar där efter. Du var inne på tre av dem. Visuella, audiologa och logiska (mattematiska), sen har du även kännslomässigt laggda personer, alla har alla olika delar, vissar är mer dominerade av sina kännslor och klassas då som känslomänniskor, andra är mer logiskt dominanta och får således en högre IQ.

Om du är intreserad så rekomenderar jag att du läser böcker i t.ex. kroppsspråk =)

2009-08-09 @ 09:30:51
URL: http://www.metrobloggen.se/tabofa
Postat av: marre

Jag kommer aldrig ihåg nånting.. Om det är nån jag precis träffat som heter Sofie men som jag tycker ser ut att heta Lotta så kan jag tänka på det så mycket så nästa gång säger jag "hej Lotta"... Lite pinsamt, men sån är jag.. Jag skulle behöva stärka upp mitt minne.. Jag skriver tex alltid lappar på va jag ska göra osv.. för jag aldrig minns nåt.. men du känner ju mig :P

2009-08-09 @ 22:19:49
URL: http://marlenelindstrom.blogg.se/
Postat av: bella

jag är mer visuell tror jag, lr en blandning av visuell och kinestetisk ^^ kommer ihåg mest i bilder och av känslan. :P

annars e jag rätt senil.. Fredrik säger att han har sagt grejjs till mej men som jag inte alls kommer ihåg.. haha

2009-08-15 @ 18:28:52
URL: http://bellariiki.blogg.se/
Postat av: Micke

Hur ska jag veta om jag tänker på "ett annorlunda sätt"? Jag vet ju inte hur andra tänker, förutom du då... =D



Jag brukar mest bara finna mig i det välkända "fan, jag vet ju... jag har det på tungan...." Namn däremot vet jag inte, jag har inte så svårt för det.. de fastnar bara liksom.

2009-08-17 @ 23:08:13
URL: http://mickesirritationsmoment.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0