Mattesnillet...

Jag har ju fan räknat fel, det ska vara MER än ett helt år! 4 veckor om året i 22 år är ju för fan 88, 88 jobbiga veckor med julmusik!

En annan rolig ekvation som jag brukar fundera på är att vara miljövänlig.
Jag har 1 mil till jobbet, enkel resa. På en månad(vi säger att en månad är 30 dagar för att göra det så enkelt som möjligt) åker jag alltså 60 mil för att ta mig till och från jobbet.
En liter bensin kostar i dagarna runt 10kr, enkelt att avrunda alltså. Och min lilla bil drar 0,6liter/mil, men om vi lägger på kallkörning och vinterdäck så kan vi väl säga 1,0(för att överdriva).
Då har vi alltså 60mil gånger 1liter/milen. Inte så svårt kanske. 60 liter per månad. Och 60 liter gånger 10kr är 600.
Ett månadskort från SL kostar 690 kr.
Så för att sammanfatta det hela kan vi dra på med ett citat som Danne hävde ur sig i Arjeplog i somras. "Fuck nature, dont let nature fuck you"

Men ok, vi säger såhär då.
600 gånger 12 = 7200. Ett årskort från SL = 7280. Det skiljer alltså en och en halv kebabpizza. Och med SL's årskort får man ju faktist åka vart man vill inom storstockholm, och det är ju bra. Men vi håller oss till jobbtransporter nu. Att åka bilen tar 10 minuter, give or take. Och enligt SL's reseplanerare tar en resa till Rosersberg 20 minuter, lägg till 5 minuters promenad och massvis med förseningar och valet blir ganska enkelt, eller?
Jag skulle gärna åka kommunalt, om jag inte behövde betala en massa extra pengar.

Extra pengar som går åt till att:
  • Inte sitta skönt.
  • Inte behöva åka till jobbet utan en massa pengasamlande tiggare och illaluktande lodisar.
  • Inte ha möjligheten att få välja om man ska komma försent eller inte.
  • Behöva utstå en 5 minuters(det tar lite längre tid) promenad på världens tråkigaste väg i en bitande kyla 7 månader om året.
  • Få den stora äran att behöva lyssna på folks musik, eftersom de inte har några högtalare till sina telefoner. Såhär i december är det väl garanterat julmusik oxå.
  • Inte ha möjlighet att åka ut och äta, om ingen annan ska göra det eller vill låna ut sin bil(visserligen är det bra, sett från ett ekonomiskt perspektiv).
Ja, ni fattar. Listan kan göras lång, säkert oändlig. Nej, tacka vet jag S.....uzuki! Hare fient hej!

Kommentarer
Postat av: Micke

Skulle jag ta bilen till plugget skulle det bli dyrare än det jag lägger på SL-kort, eftersom jag skulle bli tvungen att åka genom tullarna plus sitta i samma oändliga köer varje morgon och eftermiddag... det skulle tära något mer på min ekonomi och det skulle tära enormt på mitt tålamod.



Mitt val är, liksom ditt, enkelt.

2008-12-19 @ 11:09:30
URL: http://mickesirritationsmoment.blogg.se/
Postat av: CC

japp, hare fient häjj!

2008-12-21 @ 00:07:35
URL: http://randomprestige.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0